Jak zarządzać swoim czasem? Jak go odpowiednio rozplanować kiedy natłok obowiązków nas przerasta? Wielu ludzi zadaje sobie podobne pytania. Zarządzanie czasem to jedna z ważniejszych umiejętności w naszym życiu. Właściwa organizacja pozwala na efektywną realizację zadań, zaś nieumiejętne planowanie powoduje nieustanne zabieganie oraz stres. Parę tygodni temu poznałam technikę tzw. Pomodoro- autorstwa Francesco Cirillo. Technika ta pozwala efektywnie zarządzać nie tylko naszym czasem, ale również naszą uwagą skupiając ją na wykonaniu konkretnego zadania. Nazwa Pomodoro pochodzi od kuchennego timera w kształcie pomidora.

Na czym ona polega?

Ideą Pomodoro jest intensywna praca przez 25 minut tzw. „pomodoro” przeplatana 5 minutowymi przerwami. Po 4 cyklu następuje dłuższa przerwa. Zazwyczaj jedno zadanie przypada na jedno „pomodoro”. Jeśli jednak praca wymaga większej ilości czasu, można czynność rozłożyć na kilka cykli.

pomodoro

Źródło: Wikipedia

Jak wykorzystać Pomodoro w praktyce?

1. Stwórz listę zadań do zrobienia, ułożonych według stopnia ważności.

Jest to bardzo istotne, ponieważ rozpoczynając pracę od najważniejszych/ najpilniejszych zadań, po ich wykonaniu odczujesz satysfakcje, że najtrudniejsza część jest już za Tobą.

2. Ustaw minutnik na 25 minut.

Możesz skorzystać z budzika, aplikacji w telefonie, bądź timera kuchennego.

3. Pracuj nad zadaniem dopóki minutnik nie zadzwoni.

Ważne, aby w pełni skoncentrować się tylko na danej czynności. Warto wyciszyć telefon, wyłączyć Facebooka. Nie pozwól, aby cokolwiek Cię rozpraszało. Jest to czas, który należy maksymalnie wykorzystać.

4. Zrób 5 minut przerwy.

W tym czasie możesz np. napić się wody, przejść się po pokoju lub po gimnastykować się. Nasz umysł potrzebuje chwili odpoczynku, dlatego bardzo ważne jest aby nie pomijać tego punktu!

pomodoro

5. Po czwartym cyklu Pomodoro zrób dłuższą np. 30 minutową przerwę.

Po intensywnej pracy należy się odpoczynek. Możesz w tym czasie np. wypić herbatę, porozmawiać z kimś, sprawdzić e-maile albo pójść na krótki spacer.

Dlaczego warto korzystać z Pomodoro?

  • krótki cykl pracy sprzyja lepszej koncentracji – mamy świadomość tego, że musimy intensywnie pracować jedynie przez 25 minut, po czym następuje przerwa
  • ułatwia zmotywowanie się do samej pracy i jej rozpoczęcie
  • eliminujemy rozpraszacze – łatwiej jest z nich zrezygnować mając świadomość, że za 25 minut znów do nich wrócimy
  • duża ilość przerw pozwala na odświeżenie umysłu, oderwanie się na chwilę od realizowanego tematu

Moje doświadczenia                                                                                                                       

Technika Pomodoro bardzo pomogła mi w organizacji czasu. Korzystałam z niej m.in. podczas pisania pracy licencjackiej. Blok krótkich cyklów pozwolił mi maksymalnie koncentrować się na pracy, a „5 minutówki” między „pomodoro” – odświeżyć umysł. Uświadomiłam sobie również ile czasu niepotrzebnie tracimy przy wykonywaniu danego zadania w towarzystwie tzw. „rozpraszaczy czasu”.

Słyszeliście kiedyś o Pomodoro? Co sądzicie o tej technice?

Trzymajcie się!

  • W tym tygodniu zamieściłam na moim blogu post w którym pisałam m.in.o technice pomodoro. Bardzo są polubiłam. Dzięki pomodoro bardziej panuję nad czasem, więcej jestem w stanie zrobić a nade wszystko – mam wrażenie, że czas mierzony przez pomodoro cudownie się wydłuża. Dzięki temu mogę w czasie 25 minut zrobić więcej, niż pracując zwykłym rytmem. Pozdrawiam 🙂

    • Niby banalna technika, a jednak mało kto z niej korzysta. 🙂 Chętnie przeczytam Twój post na ten temat. Trzymaj się! 🙂

  • Anna Szlosek

    Właśnie moim problemem jest to, że zbyt szybko się rozpraszam… zbyt szybko i zbyt łatwo. Spróbuje tej metody przy najbliższej nauce na egzamin ! 🙂

    • Ale wówczas naprawdę postaraj się odciąć od wszystkiego co Ciebie dekoncentruje 🙂

    • Nawet sprawdzenie jednego smsa potrafi okropnie zdekoncentrować. Najlepiej postanowić sobie, że przez TE 25 minut żadnych smsów, żadnego facebooka itd. 🙂 A jeśli w głowie pojawia się jakaś myśl – warto spisać ją szybko na kartce, a następnie wrócić do pracy. Dzięki temu nie będziemy się obawiać, że o czymś zapomnimy 🙂

  • muszę wypróbować tą metodę

  • Ha! brzmi wspaniale. Na pewno wypróbuję 🙂

  • Monika Zawiślak – GreenEye

    Brzmi ciekawie. Kto wie może nawet wypróbuje na sobie 😉

  • Lubię pomodoro i sam stosuję, ale czasami świadomie nie ustawiam minutnika, bo zbyt długa praca tym systemem sprawia, że człowiek staje się robotem.

  • Justyna

    U mnie technika Pomodoro doskonale sprawdza się przy nauce słówek z hiszpańskiego.

  • U mnie technika Pomodoro się nie sprawdziła. Na co dzień piszę teksty, opracowuję np. akty prawne… i programuję, więc czynności które wykonuję trwają zdecydowanie dłużej, niż 25 minut.

    Żeby zorganizować sobie pracę, na początku dnia (bądź wieczorem dnia poprzedniego) po prostu tworzę listę zadań. Na papierze, w kalendarzu. Pracując wykreślam zrobione zadania – i już! Efekty bardzo cieszą. Nie potrafię natomiast korzystać z „cyfrowych” list, przypominajek i aplikacji. Po prostu nie potrafię się do nich za żadne skarby przekonać!

    Jeśli macie problem z rozpraszaczami, spróbujcie używać rozszerzenia przeglądarki Forestapp. To rozszerzenie towarzyszące aplikacji na smartfony (z której nie korzystam): wyznaczacie czas trwania zadania, w oknie rozszerzenia rośnie wirtualne drzewko. Jeśli zadanie przerwiecie – drzewko umiera. Forest blokuje dostęp do Facebooka i innych stron, które sami zdefiniujecie, tak długo jak trwa wykonywanie pracy. 😉

    • Ja czasami jak mam większe zadanie to dziele je na mniejsze części tak aby można było wykonać je w 25 minut. Ale rozumiem też, ze nie każdemu podpasuje Pomodoro, niektórzy wolą wykonywać dane zadanie od razu. 🙂 Grunt by się nie rozpraszać. Muszę spróbować tego Forestapp.

  • Technika bardzo ciekawa. Nie sprawdza się niestety w przypadku najscia tzw. Weny. Wtedy trzeba trzymac sroke za ogon do konca, bo gdy ochlone to wena moze odejść i nie wrócić.

  • Jest to jedna ze świetnych metod pozwalających wytrenować koncentrację. Mi 25 minut pozwala lepiej i wydajniej skupić się na zadaniu dzięki czemu jestem bardziej skoncentrowany na tym co robię i potrafię zrobić dużo więcej.