Witajcie! Dzisiaj tak jak zapowiadałam kolejna część wpisu na temat błędów w postrzeganiu rzeczywistości. Pierwszą część znajdziecie TU. Jak zapewne pamiętacie tych negatywnych nawyków jest dosyć sporo. Nie każdy zauważy u siebie wszystkie wymienione. Pojawiają się one u każdego z różną częstotliwością. Zauważenie tych nawyków jest pierwszym krokiem ku zmianom. Jesteście gotowi?

1. Czytanie w myślach

Z góry zakładamy, że wiemy co druga osoba ma na myśli, nie mając ku temu podstaw. Wydaje nam się , że wiemy jakie ma intencje, co czuje, co nią motywuje. Na podstawie gestów, mimiki twarzy nawet bez tych oznak jesteśmy w stanie stwierdzić co jej siedzi w głowie. Na przykład, student przychodzi mocno zestresowany na ustny egzamin, trzęsą mu się ręce i drży głos. Po głowie krążą mu negatywne myśli. ”Pewnie profesor uważa, że jestem beznadziejny i nic nie umiem”. Inny przykład, uczestniczymy w spotkaniu z ważną dla nas osobą. Co jakiś czas w trakcie rozmowy zapadają chwile ciszy. Myślimy wówczas „pewnie zanudzam go na śmierć”.

2. Myślenie w kategorii „wszystko albo nic”

Błąd ten występuje gdy patrzymy na rzeczywistość poprzez dwie skrajności. Coś jest albo czarne albo białe. Coś nam się udało, albo coś nam nie wyszło. Na przykład ktoś mówi sobie „ jeśli nie dostanę 5 ze sprawdzianu to znaczy, że jestem kiepskim uczniem”. Albo np. komuś nie udało się czegoś zrobić, wówczas myśli o sobie „nigdy nie osiągnę sukcesu”.

3. Pomijanie pozytywów

Nawyk ten pojawia się gdy ignorujemy pozytywne aspekty danej sytuacji. Nie zwracamy uwagi na osiągnięcia swoje bądź innych ludzi, uważamy je za błahe. Na przykład pewna dziewczyna wygrała szkolny konkurs piosenki anglojęzycznej. Po ogłoszeniu wyników, rówieśnicy przychodzą do niej z gratulacjami. Ona zaś mówi „to nic wielkiego, ta piosenka była naprawdę prosta, każdy by sobie z nią poradził, miałam po prostu szczęście”.

nawyki

4. Filtr mentalny

Błąd ten występuje gdy wyłapujemy tylko te informacje, które pasują do postrzeganej przez nas rzeczywistości, inne zaś ignorujemy. Skupiamy się na pojedynczych szczegółach nie zwracając uwagi na całość. Na przykład  „co z tego, że mam 4 zaufanych przyjaciół skoro osoba X mnie nie lubi ?”. Albo „szef zwrócił mi uwagę, że powinnam to zrobić inaczej, pewnie jestem złym pracownikiem”.

5. Wyolbrzymianie i umniejszanie

Nawyk ten pojawia się jeśli wyolbrzymiamy negatywy, a umniejszamy pozytywne aspekty danej sytuacji. Na przykład, Agnieszka wylała na siebie kawę na przyjęciu. W głowie może pojawić się myśl „Ale ze mnie fajtłapa! Będę sensacją imprezy”. Albo na przykład, ktoś chwali zdjęcie Eweliny mówiąc „Ale pięknie wyszłaś na zdjęciu”, ona zaś odpowiada „No tylko szkoda, że nogi tak nieładnie skrzyżowałam”.

6. Przepowiadanie przyszłości

Błąd ten występuje gdy patrzymy na przyszłość w negatywny sposób. Z góry zakładamy, że na pewno coś złego wydarzy się, lecz nigdy tak naprawdę nie jesteśmy w stanie tego w 100% przewidzieć. Na przykład chłopak zapraszający dziewczynę na kawę może pomyśleć „na pewno nie spodobam się jej i nie umówi się ze mną drugi raz”. Albo przed ważnym egzaminem student może pomyśleć „na pewno obleję ten egzamin”.

To już wszystkie zniekształcenia poznawcze.

Co o tym myślicie?

Trzymajcie się!